Kleding, computers, cosmetica of huishoudelijke artikelen – veel dingen kunnen nu online worden besteld. Comfortabel vanuit huis met je eigen computer of mobiel met tablet of smartphone, bespaar je jezelf de rit naar de winkel en eventueel het zoeken naar een parkeerplaats of vervoer. Maar hoe werkt online winkelen eigenlijk?
Begin met winkelen
Net als bij normaal winkelen, heeft online de keuze van het product de hoogste prioriteit. Je zoekt eerst het gewenste artikel op de website van een webwinkelier. Meestal krijg je eerst een keuzelijst. Door op een product of aanbieding te klikken kan het gewenste artikel in meer detail worden bekeken en kunnen ook de aankoop- en verzendgegevens worden gecontroleerd. Vervolgens moeten de geselecteerde goederen naar de winkelwagen worden verplaatst. Dit gebeurt meestal via de knop “Toevoegen aan winkelwagen”.
Beheer de aankoop
Het winkelwagentje is te zien als een virtueel winkelwagentje waarin u goederen kunt plaatsen en er weer uit kunt halen, net als bij echt winkelen. Als u op het symbool klikt, dat vaak de vorm heeft van een winkelwagen of een boodschappentas, krijgt u een overzicht van alle goederen die zich al in de winkelwagen bevinden. Als het gewenste product zich in de virtuele winkelwagen bevindt, kunnen andere goederen worden bekeken en gekocht bij dezelfde portal of internetwinkel. Dit betekent dat de eerste of volgende bestelling niet verloren gaat. Naast of onder het winkelwagen-symbool kunt u meestal zien hoeveel producten er in de “winkelwagen” zitten. Als u wilt betalen of een tussenstatus wilt oproepen, kunt u dit doen door op de “winkelwagen” of “bekijk mijn bestellingen” of soortgelijke formuleringen te klikken. De pagina die nu opent toont het bedrag van de vorige aankopen, maar er is nog steeds de mogelijkheid om door te gaan met de aankoop. Dit laatste wordt meestal gedaan via een knop met het label “Doorgaan met winkelen” of een vergelijkbare tekst. U kunt ook producten uit de winkelwagen verwijderen. Er is een knop onder of naast het artikel met de tekst “Verwijderen” of met een “x”.
De aankoop uitvoeren
Als u uw aankopen wilt afronden, is het noodzakelijk om “naar de kassa te gaan”. Net als bij verder winkelen gaat dit via een knop. Er zijn verschillende stappen nodig om de aankoop te verwerken, te beginnen met “Doorgaan naar afrekenen”.
U dient zich eerst te registreren bij de online shop. Om de goederen aan de juiste persoon toe te wijzen en naar het juiste adres te sturen, worden hier persoonlijke gegevens gevraagd en opgeslagen: Standaard moeten naam, adres en e-mailadres worden ingevoerd, deze zogenaamde verplichte informatie is vaak gemarkeerd met een sterretje (*). Voor winkels die geen asterisk gebruiken voor identificatie, kunt u eenvoudig op het niet ingevulde registratieformulier klikken met de knop “verzenden” of “registratie”. De verplichte velden zijn nu rood gemarkeerd als onjuist ingevulde vakken. Precies deze velden moeten worden ingevuld en dan moet de knop om te verzenden opnieuw worden ingedrukt. Dealers vragen ook graag om aanvullende gegevens, zoals geboortedatum en telefoonnummer, maar deze hoeven niet te worden verstrekt. Als je het niet zeker weet, kun je vooraf bedenken of de winkelier de gegevens echt nodig heeft om de goederen te verzenden.
Iedereen die online koopt, moet ook de betaalmethode kiezen. Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor betaling: vooruitbetaling, factuur, automatische incasso, creditcard of online betaalservice. Hier moet je voorzichtig zijn en overwegen welke betaalmethode je voorkeur heeft. Als u bijvoorbeeld vooruit betaalt, krijgt u de goederen pas als het geld bij de leverancier is aangekomen, of u dit risico neemt is het overwegen waard vooraf. De veiligste betaalmethode is betalen op rekening.
Controleer de aankoop en verzend de bestelling
Wanneer alle gegevens zijn ingevoerd, biedt de online shop een algemeen overzicht van de aankoop. Hier moet u nogmaals het winkelwagentje en de prijzen controleren: Staan alle goederen in de lijst? Klopt het aantal afzonderlijke items? Zijn de kosten duidelijk en begrijpelijk? Worden alle kosten en een verzenddatum weergegeven? Als voorlaatste stap moeten de algemene voorwaarden (AV) en de instructie tot opzegging worden bevestigd. Dit doet u door op een vakje te klikken, dat dan automatisch wordt aangevinkt. Zonder deze stap of deze bevestiging kan de aankoop niet worden verwerkt. De annuleringsvoorwaarden komen echter vaak pas na de aankoop per e-mail. Let er bij het aanvinken van de vakjes op dat u zich niet abonneert op een ongewenste nieuwsbrief. Sommige webshops geven aan dat de klant akkoord gaat met de voorwaarden door op de “koopknop” te klikken in plaats van het vinkje.
Ten slotte moet u de goederen bestellen en betalen. Pas wanneer u op de overeenkomstig gemarkeerde “Bestelknop tegen betaling” klikt, komt er een geldig koopcontract tot stand. Veel dealers sturen dan een bevestigingsmail, waarin vaak ook de verzenddatum staat. Zo weet de klant wanneer en vaak door wie het pakket wordt bezorgd. Sommige providers schrijven aanvullende e-mails over de verzendstatus van de bestelling, bijvoorbeeld of deze het postorderbedrijf heeft verlaten of – in het geval van grotere pakketten – of deze al onderweg is naar de vervoerder. Zodra het pakket arriveert, moet men het product uitpakken en controleren: is het kledingstuk te klein of heeft het gebreken? Indien dit het geval is, dient u gebruik te maken van uw herroepingsrecht en de goederen terug te sturen.